Obecnie odroczony termin płatności oferowany jest przez wiele firm działających w różnych sektorach. Choć ten instrument finansowy zwiększa konkurencyjność oferty poszczególnych przedsiębiorstw na rynku, to jednak decydując się na wprowadzenie takiej opcji, należy mieć świadomość, że w rzeczywistości udziela się kupującemu kredytu kupieckiego, a więc powinniśmy zabezpieczyć się przed jego niewypłacalnością. Czym jest odroczony termin płatności? Podpowiadamy.
Co to jest odroczony termin płatności?
Odroczony termin płatności umożliwia kupującemu zapłatę za otrzymany wcześniej towar w późniejszym terminie. Jest to więc tak zwany kredyt kupiecki. To jedna z najprostszych, niewymagających wielu formalności metod czasowego finansowania zakupu towarów lub usług. Odroczony termin płatności to instrument finansowy z obszaru dobrych praktyk biznesowych. Opiera się on więc na dobrej woli sprzedawcy lub usługodawcy, który wykonuje usługę lub przekazuje towary kontrahentowi już dziś, wystawiając mu fakturę z późniejszym terminem płatności.
Na jak długo można odroczyć termin płatności?
Od 1 stycznia 2020 roku funkcjonuje ustawa o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. Zgodnie z nią, odroczony termin może wynosić 30 dni w przypadku, gdy dłużnikiem jest podmiot publiczny niebędący podmiotem leczniczym. W pozostałych przypadkach maksymalny termin odroczenia płatności to 60 dni. Dotyczy on mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. W pewnych przypadkach ustawa przewiduje możliwość wydłużenia takiego terminu.
Jakie ryzyko wiąże się z odroczonym terminem płatności?
Przedsiębiorstwo, które udziela kredytu kupieckiego klientowi, musi być świadome, że działanie takie wiąże się z pewnym ryzykiem, związanym z brakiem zapłaty w terminie za usługi lub towary. To z kolei może skutkować utratą płynności finansowej przedsiębiorstwa i wywołać kolejne zatory płatnicze tym razem, ze strony firmy, która udzieliła kredytu kupieckiego nierzetelnemu klientowi.
Z tego powodu, faktury z odroczonym terminem płatności najlepiej przekazywać jedynie zaufanym kontrahentom, z którymi współpracujemy od dawna. Dodatkowo warto rozpocząć od krótszych okresów kredytowania i wydłużać je, gdy klient okaże się rzetelny. Przed podjęciem decyzji o przyznaniu kredytu kupieckiego kontrahentowi, warto sprawdzić go w bazach dłużników, a także na białej liście podatników VAT. Bardzo istotne jest również, aby dokumentować taką transakcję na każdym etapie. Warto jest również zostawić sobie możliwość cedowania wierzytelności.