Każdy pracodawca zobowiązany jest zlecać regularne badania swoich pracowników. Zakres badań i częstotliwość ich powtarzania jest zróżnicowana. Na czym dokładnie polegają badania oraz jak często należy je wykonywać?
Co wchodzi w zakres badań kontrolnych?
Każde stanowisko pracy wymaga odpowiednich kwalifikacji i umiejętności. Przed rozpoczęciem pracy wymagane jest wykonanie badań wstępnych. Następnie, w zależności od stanowiska, należy je regularnie powtarzać. Zakres badań, jakie należy wykonać, jest ściśle związany z charakterem pracy. W przypadku pracy biurowej najważniejsze jest sprawdzenie wzroku i ogólnej kondycji pracownika na podstawie badań morfologicznych. Dla osób wykonujących prace fizyczną wymagany jest szerszy zakres badań obejmujący również RTG klatki piersiowej, spirometrię oraz badanie koordynacji ruchowej. Badania kontrolne w Jarocinie, jak i każdej innej miejscowości, wykonywane są również wtedy, gdy pracownik wraca do pracy po dłuższej nieobecności, trwającej więcej niż 30 dni.
Jak często należy wykonywać badania okresowe?
Częstotliwość powtarzania badań jest zależna od stanowiska i rodzaju pracy. Oczywiście pracownik biurowy z uwagi na to, że jest narażony na mniejsze niebezpieczeństwa niż w przypadku pracy fizycznej, musi powtarzać badania rzadziej. Zazwyczaj co 2-4 lata. W przypadku pracowników fizycznych wymagane jest powtarzanie badania częściej, co 2-3 lata. Terminy te mogą być ustalane indywidualne w zależności od stanu zdrowia i wieku pracownika. Konsultacje lekarskie pozwolą dokładnie określić częstotliwość badań. Obowiązek skierowania pracownika na badania — zarówno wstępne, jak i okresowe leży po stronie pracodawcy, To on jest także zobowiązany przestrzegać terminów kolejnych badań. Pracodawca pokrywa również koszty związane z usługą medycyny pracy. Każde zaświadczenie lekarza medycyny pracy jest wystawione z określoną datą ważności. Brak aktualnych badań pracownika podczas kontroli inspekcji pracy może skutkować nałożeniem wysokiej kary.