Regularny, konstruktywny feedback od przełożonego jest jednym z najważniejszych elementów rozwoju pracowników. Badania pokazują [1], że Polacy chcą być w pracy doceniani. Aż 99% badanych udzieliło właśnie takiej odpowiedzi. A ile procent z nich czuje się docenianych? Już tylko 54%.
Cenna informacja zwrotna
– Właściwie sformułowana informacja zwrotna odgrywa kluczową rolę podczas współpracy na linii pracownik–przełożony. Odpowiednio prowadzona komunikacja w firmie może odgrywać ogromną rolę w budowaniu zaangażowania i rozwijaniu umiejętności poszczególnych specjalistów – mówi Stephane Tikhomiroff, Dyrektor Generalny Perfetti Van Melle Polska.
Ciekawym faktem jest, że to wcale nie gratyfikacja finansowa jest najważniejszym docenieniem, jaki chcą otrzymywać pracownicy. Według badania „Siła doceniania” 61% badanych na równi z finansami podało pozytywną informację od przełożonego. 39% badanych wskazało na podziękowanie za pracę na forum zespołu/firmy.
– To pokazuje, że każdego pracodawcę „stać” na docenianie pracowników. Dlatego tak ważne jest ułożenie procesów i efektywne działania z zakresu human relations. Pracownik musi mieć świadomość, że jego praca jest ważna i zauważana, a on sam jest niezbędnym członkiem zespołu. To buduje morale i sprawia, że razem chce się pracować na sukces firmy, a w konsekwencji na sukces nas wszystkich – dodaje Tikhomiroff.
Postawmy na radość w pracy
Polacy chcą mieć w pracy atmosferę, w której chcą czuć się swobodnie i nie bać się wyrażać swoich poglądów – to 79% wskazań. Dla 30% ankietowanych radość w pracy to pozytywna informacja zwrotna i docenianie ze strony czy to pracowników, czy szefa. A co ciekawe – popularne niegdyś „piłkarzyki” czy pokoje do relaksu kojarzą się z radością w pracy niewielu ankietowanym (odpowiednio 1% i 2%).
– Bo to właśnie relacje i atmosfera są najważniejsze. Niby mówimy o podstawach, ale widać, że to one są najważniejsze – podsumowuje Stephane Tikhomiroff.