Posted on: 22 kwietnia, 2021 Posted by: redakcja serwisu Comments: 0
powrot firm

Pandemia COVID-19 już od ponad roku komplikuje życie ludzi na całym świecie. Dużą nadzieją na powrót do normalności, także tej związanej z pracą, jest globalna akcja szczepień. Za jej sprawą wiele firm z różnych sektorów powoli myśli o ponownym otwarciu swoich biur. Salesforce jako jedno z pierwszych przedsiębiorstw otworzył już 22 biura – w tym w Izraelu i Sydney, korzystając ze swojego autorskiego modelu powrotu do pracy Success from Anywhere. W USA pierwszym oddziałem, który zostanie otwarty, będzie siedziba Salesforce Tower w San Francisco. Widać jednak, że oczekiwania pracowników bardzo się zmieniły przez ostatni rok.

Badania przeprowadzone przez Salesforce pokazały

  • W czerwcu 2020 roku tylko 32% pracowników chciało wrócić do biur, a obecnie ten odsetek wynosi aż 72%.
  • Pracownicy Generacji Z są dwa razy bardziej skłonni do pracy w pełnym wymiarze w biurze, niż pracownicy z wyżu demograficznego i Generacji X.
  • Prawie połowa pracowników chce przychodzić do biura tylko kilka razy w miesiącu, ale jednocześnie 80% pracowników chce zachować związek z biurem i jego przestrzenią.

Wśród pracowników, którzy w bezpiecznych warunkach powrócili do biur, widać rysujące się tendencje, które pokazują, jak kształtują się preferencje pracowników w nowej rzeczywistości. W Sydney gdzie biuro w bezpiecznych warunkach powitało już swoich pracowników w sierpniu 2020 roku, dokonano ciekawych obserwacji, które pokazują, jak pracownicy chcą pracować w nowej rzeczywistości.

  • Pracownicy doceniają elastyczny model pracy. Płeć, wiek i staż pracy nie mają wpływu na to, czy i jak często pracownik przychodzi do biura.
    • 64 procent pracowników preferuje model elastyczny (1-3 dni w tygodniu w biurze).

  • Biuro jest centrum współpracy. Pracownicy postrzegają biura jako przestrzeń do nawiązywania kontaktów i współpracy. Będąc w biurze sporadycznie siadają przy swoich biurkach, ponieważ wolą spędzić ten czas w przestrzeni wspólnej, wraz z innymi współpracownikami.
    • Na piętrach z największą liczbą osób, pracownicy zdecydowanie częściej korzystali z przestrzeni wspólnej, która była zajęta aż w 64 procentach, w przeciwieństwie do przestrzeni biurkowej – zajętej w zaledwie 24 procentach.
    • 90 procent pracowników przyszło do biura tego samego dnia, co inny członek zespołu, a 80 procent celowo skoordynowało swój plan pracy tak, aby pracować tego samego dnia z innym członkiem zespołu,
    • 53 procent osób, które przyszły do biura, korzystało z nieformalnych interakcji społecznych – między innymi uroczystości zespołowych,
    • Nawiązywanie kontaktów towarzyskich wzrosło o 19 procent,
    • Rozrywka w pracy urosła o 6%,
    • Nawiązanie kontaktu z kolegami wzrosło natomiast o +5%,

  • Dom to miejsce sprzyjające produktywności. Pracownicy twierdzą, że są najbardziej wydajni i produktywni, gdy pracują w domu, preferując spotkania z klientami i realizowanie projektów w domu. Pracownicy zdecydowali, że za tą formą pracy przemawia:
    • Skupienie/koncentracja bez rozpraszania uwagi (28 %),
    • Możliwość zapewnienia sobie warunków „wellbeing” (20%),
    • Koncentracja na klientach (16%) i skuteczna interakcja z nimi (12%),
    • Wydajność indywidualna (16%) i zespołowa (13%),
    • Dostęp (16%) i widoczność (13%) menedżera/liderów,

  • Czwartek to nowy poniedziałek. Najbardziej popularnym dniem, w którym pracownicy przychodzą do biura, jest czwartek. Pracownicy wolą rozpoczynać tydzień z domu i spotykać się ze współpracownikami w połowie tygodnia, maksymalnie wykorzystując przestrzeń do współpracy w środę i czwartek.
    •  Od środy do czwartku wykorzystuje się 70-80 procent przestrzeni biurowej, podczas gdy od poniedziałku do wtorku jest to zaledwie 50-60 procent.

  • Szefowie lubią biuro. Managerowie najczęściej przychodzą do biura w każdym tygodniu, chcąc spotkać się twarzą w twarz ze swoimi zespołami. Mimo to, pracownicy zgłaszają, że mają większy dostęp do swoich menedżerów i innych liderów podczas pracy z domu.
    • 59 procent liderów przychodziło do biura w początkowej fazie (w przeciwieństwie do 45 procent, którzy przychodzą obecnie),
    • Pracownicy, którzy pracują z domu, zgłaszają większy dostęp (16%) i widoczność (13%) menedżerów/liderów,
    • Najchętniej do biura przychodzili nowi pracownicy w początkowym okresie pracy – aż 64 procent, w porównaniu z innymi pracownikami, z dłuższym stażem pracy – 38-47%.

Według Salesforce najważniejsze jest zaufanie pracowników, klientów, partnerów i społeczności, a strategia ponownego otwarcia powinna skupiać się przede wszystkim na bezpieczeństwie i zdrowiu pracowników oraz przejrzystości działań. Dlatego priorytetem powinno być przyjęcie opartego na nauce, stopniowego podejścia do powrotu do miejsc pracy, aby zapewnić wszystkim interesariuszom poczucie bezpieczeństwa, wsparcia i ochrony.

Leave a Comment